Tekninen lautakunta § 58 05.11.2019 Talousarvio 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2022 2246/02.02.00/2019 TEKLA § 58 Kuntalain 110 §:n (410/2015) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Kaupunginhallitus hyväksyi 4.6.2018 sekä kaupunginvaltuusto päätti 26.6.2018 Pyhäjärven kaupunkistrategiasta 2030. Pyhäjärven uusi strategia ulottuu vuoteen 2030 saakka. Strategia perustuu valmisteluprosessin kautta tunnistettuihin tulevaisuuden muutostekijöihin ja sisältää Pyhäjärven kehittämisen pitkän aikavälin tahtotilan, johon yhteisesti sitoudutaan. Pyhäjärven kaupunkistrategian 2030 strategisiksi painopisteiksi on valittu: 1. Saavutettavuudesta, infrastruktuurista ja osaamisesta vetovoimaa, 2. Elinvoimasta ja hyvinvoinnista pitovoimaa, 3. Kaupunkikonsernin tasapainoinen talous ja konserniyhtiöiden rooli elinvoiman edistämisessä, 4. Alueellinen yhteistyö ja vuorovaikutus. Taloussuunnitelma laaditaan talousarvion kanssa samanaikaisesti, joten vuosi 2020 on samalla talousarviovuosi ja taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimille tehtäväkohtaiset toiminnalliset tavoitteet, sitovat määrärahat, tuloarviot ja tunnusluvut. Tavoitteet johdetaan Pyhäjärven kaupunkistrategiasta 2030. Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat. Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio otetaan bruttomääräisenä.Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat. Talousarvion laadinnassa on noudatettava Suomen Kuntaliiton päivitettyä Kuntien ja Kuntayhtymien talousarvion laatimissuositusta. Talouden tasapainottamisohjelman yhteydessä päätetyt toimenpiteet otetaan huomioon talousarviovuoden 2020 sekä taloussuunnitelmavuosien 2021 - 2022 laadinnassa. Talousarvion laadinnassa tulee kiinnittää erityisesti huomiota toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden asettamiseen ja niiden mittaamiseen. Perustelutekstien tulee olla tiiviit ja yhdenmukaiset vuoden 2019 talousarvion taulukoiden kanssa vertailtavuuden, raportoinnin sekä tarkastuslautakunnan ja valtuuston suorittaman arvioinnin helpottamiseksi. Kaupunkistrategian tavoitteiden jalkauttamiseen kiinnitetään huomioita vuoden 2020 talousarvion laadinnan yhteydessä. Kilpailukykysopimukseen sisältynyt lomarahojen leikkaus päättyy ja Pyhäjärven kaupunki varautuu talousarvion laadinnassa 1.5 %:n korotukseen vuoden 2020 palkkamäärärahoihin. Talousarvionvalmistelun yhteydessä lautakunnissa on käytävä läpi kaikki maksut ja taksat. Ne tarkistetaan yleisen kustannustason kehitystä tai lainsäädännön enimmäistasoa vastaaviksi. Uudet käyttö- ja palvelumaksut on valmisteltava/esitettävä talousarvion laadinnan yhteydessä. Pyhäjärven kaupungin talousarvion 2020 laadinnassa lähdetään siitä, että kustannussäästöjä etsitään esimerkiksi rakenteellisten ja toiminnallisten muutosten kautta. Tasapainottamisohjelmassa hyväksytyt toimenpiteet on pantava täytäntöön talousarviota ja taloussuunnitelmaa laadittaessa. Vuoden 2020 investointeihin käytetään nettomääräisesti noin 2,5 M€:a. Investointimäärä täsmentyy talousarvion laadinnan yhteydessä. Suuria rakennusinvestointeja ei ole tällä hetkellä tiedossa, jonka johdosta investointimäärä on pienempi edellisiin vuosiin verrattuna. Oheismateriaali 14 teknisen toimen talousarvio vuosille 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2022. Oheismateriaali 15 investointien talousarvio vuosille 2020 - 2022. Teknisen johtajan päätösehdotus: Lautakunta hyväksyy vuoden 2020 talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2022 sekä investoinnit vuosille 2020 - 2022 ja esittää sen kaupungihallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi. Päätös: Puheenjohtaja Martti Savolainen esitti, että Honkavuoren 163 000 € poistetaan investointilistalta. Marita Kärkkäinen-Rytkönen ja Marja-Leena Våg kannattivat esitystä. Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty teknisen johtajan pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosehdotus, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi kädennostoäänestystä siten, että ne, jotka kannattavat teknisen johtajan päätösehdotusta äänestävät "JAA" ja ne, jotka kannattavat Martti Savolaisen esitystä äänestävät "EI". Suoritetussa äänestyksessä annettiin yksi (1) "JAA" ääni (Reijo Pennanen) ja 3 "EI" ääntä (Marita Kärkkäinen-Rytkönen, Marja-Leena Våg ja Martti Savolainen). Puheenjohtaja totesi äänestystuloksen 1 - 3 todeten, että teknisen lautakunnan päätökseksi on tullut Martti Savolaisen esitys. Hyväksyttiin yksimielisesti. Markku Liuska poistui klo 17:24 pykälän käsittelyn aikana.