Sivistyslautakunta § 86 05.11.2019 Sivistystoimen talousarvio vuodelle 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2021-2022 2246/02.02.00/2019 SIVLTK § 86 Kaupunginvaltuusto päätti 26.6.2018 § 50 Pyhäjärven strategiasta 2030. Pyhäjärven uusi strategia ulottuu vuoteen 2030 saakka. Strategia perustuu valmisteluprosessin kautta tunnistettuihin tulevaisuuden muutostekijöihin ja sisältää Pyhäjärven kehittämisen pitkän aikavälin tahtotilan, johon yhteisesti sitoudutaan. Pyhäjärven strategian 2030 strategisiksi painopisteiksi on valittu: Saavutettavuudesta, infrastruktuurista ja osaamisesta vetovoimaa Elinvoimasta ja hyvinvoinnista pitovoimaa Kaupunkikonsernin tasapainoinen talous ja konserniyhtiöiden rooli elinvoiman edistämisessä Alueellinen yhteistyö ja vuorovaikutus Strategisiksi tavoitteiksi on valittu painopisteiden alueilta: Saavutettavuudesta, infrastruktuurista ja osaamisesta vetovoimaa - Liikenne- ja tietoliikenneyhteydet työelämän ja vapaa-ajan muutokseen vastaamassa - Liikenteen ja logistiikan virran hyödyntäminen elinkeinojen kehittämisessä - Ainutlaatuinen maanalainen infrastruktuuri ja maanalaisen toiminnan osaaminen - Paikallisten osaamisklustereiden rakentaminen - Resurssiviisas Pyhäjärvi - Viihtyisä ympäristö Elinvoimasta ja hyvinvoinnista pitovoimaa - Hyvinvoiva kasvuyhteisö - Sivistyksestä virtaa - Kantokykyinen palvelutuotanto - Mukaan vetävä toimintakulttuuri - Luonnon hyödyntäminen hyvinvoinnin rakentamisessa Kaupunkikonsernin tasapainoinen talous ja konserniyhtiöiden rooli elinvoiman edistämisessä - Talous tasapainossa - Tytäryhtiöiden elinvoimatyö - Kestävät ja vaikuttavat investoinnit - Henkilöstön osaamisen ja jaksamisen kehittäminen Alueellinen yhteistyö ja vuorovaikutus - Aktiivinen ja erottuva Pyhäjärvi - Alueellinen yhteistyö vastaamaan elinvoimatyön haasteita - Resurssiviisaus inhimillisessä pääomassa Kaupunkistrategian painotuksen ja tavoitteet vuosille 2020 – 2022 tarkennetaan vuosittain talousarvion toiminnallisissa tavoitteissa, joiden valmisteluvastuu kohdennetaan kaupunginhallitukselle, lautakunnille ja tytäryhtiöille. Talousarviokirjaan valmistellaan tavoitekohtaisesti tarkemmat toimenpiteet ja niiden arvioimiseen soveltuvat mittarit. Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan aktiivisesti osavuosikatsauksissa sekä yksityiskohtaisemmin konsernin tilinpäätöksessä. Strategian toteutumista arvioidaan osavuosikatsauksissa talousarvion toiminnallisten tavoitteiden mittarien avulla. Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimille tehtäväkohtaiset toiminnalliset tavoitteet, sitovat määrärahat, tuloarviot ja tunnusluvut. Tavoitteet ja tunnusluvut johdetaan uudesta Pyhäjärven strategiasta 2030. Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat. Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio otetaan bruttomääräisenä. Talousarvion laadinnassa on noudatettava Suomen Kuntaliiton antamaa suositusta Kunnan ja kuntayhtymän talousarvio ja –suunnitelma. Toiminalliset ja taloudelliset tavoitteet Talousarvion laadinnassa tulee kiinnittää erityisesti huomiota toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden asettamiseen ja niiden mittaamiseen. Perustelutekstien tulee olla tiiviit ja yhdenmukaiset. Pyhäjärven strategian tavoitteiden jalkauttamista jatketaan vuoden 2020 talousarvion laadinnan yhteydessä. Toimialueiden tulee tarkentaa ja konkretisoida strategian tavoitteita vertailtavuuden ja raportoinnin kehittämiseksi. Mittareiden käyttökelpoisuutta tulee arvioida sekä tarvittaessa lisätä valtuuston ja tarkastuslautakunnan suorittaman arvioinnin helpottamiseksi. Sivistyslautakunnan talousarvioesityksen loppusumma vuodelle 2020 on 10 409 084,00 €, mikä on 3,59 % suurempi kuin vuoden 2019 talousarvio. Nousua selittää ennen kaikkea henkilöstömenojen nousu. Talousarvion valmistelun ohjeistuksena on ollut 1,5 %:n palkankorotukset ja lisäksi vuonna 2020 poistuu julkisen sektorin lomarahojen määräaikainen supistaminen. Nämä tekevät yhteensä 5,16 %:n korotuksen henkilöstömenoihin sivistystoimen henkilöstön osalta ja näkyy myös sisäisten vuokrien hinnoissa. Merkittävää kasvua sisäisiin vuokriin tuo myös Keskuskoulun uusittujen tilojen poistojen lisääntyminen. Koulukuljetusten osalta on myös kasvua, josta merkittävä osuus on voimassa olevaan sopimukseen kuuluva 4 %:n indeksikorotus elokuun 2019 alusta lähtien. Myös yhden koulun malliin liittyen ajokilometrien määrä on lisääntynyt kouluverkkoselvityksessä esitetyllä tavalla. Nykyinen kuljetussopimus päättyy kevätlukukauden päättyessä ja kuljetuksiin varatussa määrärahassa on epävarmuustekijänä tulevien sopimusten aiheuttamat kustannukset syyslukukaudelle. Talousarvion merkittävin muutos koskee varhaiskasvatusta, jonka osalta esitetään varhaiskasvatusmaksujen poistamista kokonaisuudessaan elokuun 2020 alusta lähtien. Tällä haetaan kaupungille positiivista imagoa ja ennen kaikkea vetovoimaisuutta ja pitovoimaisuutta. Varhaiskasvatusmaksujen poiston vaikutukset talousarvion tuloihin on syyskauden osalta 65 000 € vähennystä. Samalla kuitenkin kevenee varhaiskasvatuksen hallinnon kulut. Perusopetuksessa alakoulujen talousarvio on 5,14 % edellisvuotta pienempi huolimatta palkankorotuksista. Tämä johtuu siitä, että kouluverkon uudistamisesta tulleet säästöt opetuksen osalta ovat toteutuneet. Yläkoulun osalta kustannukset ovat nousseet lähes 15 % ja tämä selittyy sillä, että vuoden 2019 talousarviossa kevälukukaudella 2019 oli yksi opetusryhmä vähemmän. Perusopetuksessa on varauduttu oppilaiden ATK-välineiden hankintaan alakoululle suunnitellusti. Lukion talousarvion kasvu on 8,68 % vuoden 2019 talousarviota suurempi. Merkittävin tekijä kasvulle on uuden opetussuunnitelman vaatimusten näkyminen nyt ensimmäistä kertaa koko lukuvuoden ajan. Vapaa-aikatoimen osalta nuoriso- ja liikuntapalveluissa ei tapahdu oleellisia muutoksia. Kulttuuripalveluissa merkittävää on pitäjähistorian valmistuminen keväällä 2020. Tämä aiheuttaa taitto- ja painokuluja, mutta myös kirjan myyntituloja on budjetoitu. Lisäksi historiakirjan kirjoittajan palkkiot poistuvat. Kulttuuripalvelujen kokonaisatlousarvio supistuu 18,1 %. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen poistamisen EVA esityslistan oheismateriaalina nro 1. Sivistystoimen talousarvio vuodelle 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 ja 2022 oheismateriaalina nro 2. Sivistysjohtajan päätösehdotus: Sivistyslautakunta hyväksyy talousarvion vuodelle 2020 ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2022 sekä sivistystoimen taksat ja maksut oheismateriaalin mukaisesti ja lähettää ne edelleen kaupunginhallituksen ja -valtuuston hyväksyttäväksi. Päätös: Kokouksessa jaettiin valtuutettu Eeva-Riitta Pappilan kaupunginhallituksen ja sivistyslautakunnan jäsenille osoitettu kirje, jossa esitettiin kaupungin liikuntatoimen ohjattujen ryhmien muuttamista maksulliseksi. Puheenjohtaja esitti, että sivistyslautakunnan päätökseen liitetään ponsi, joka velvoittaa liikuntatoimen keskustelemaan yhteistyöstä muiden kaupungin liikuntapalveluja järjestävien tahojen kanssa. Sivistysjohtajan päätösehdotus ja puheenjohtajan ponsiesitys hyväksyttiin yksimieleisesti.