Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Kuntayhtymän tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2019 (pdf)
  Ppky Selänteen tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2019 (pdf)
  Ppky Selänteen tilintarkastuskertomus 2019 (pdf)

Kaupunginhallitus

§ 99

11.05.2020

Kaupunginvaltuusto

§ 17

25.05.2020

 

Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätös ja vastuuvapauden myöntäminen vuodelta 2019

 

2462/00.03.01/2020

 

KHALL 11.05.2020 § 99

 

 

Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen perussopimuksen 5 §:n mukaan jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät Selänteen tilinpäätöksen.

 

Kuntien maksuosuudet vuonna 2019 olivat yhteensä noin 67,8 milj. euroa. Kuntien maksuosuuksia tarkistettiin kuntayhtymähallituksen päätöksellä lokakuussa elokuun toteutuman perusteella, jolloin kuntien ennakoita tarkistettiin lisälaskutuksella/palautuksella marraskuun laskutuksessa seuraavasti: Haapajärvi -382.204 euroa, Pyhäjärvi -672.747 euroa ja Reisjärvi 109.148 euroa. Kärsämäen liikasuoritusta 38.912 euroa ei palautettu.

 

Kuntayhtymän toimintatuotot olivat yhteensä 76,5 milj. euroa, toimintakulut 76,3 milj. euroa, toimintakate 226.771,92 euroa sekä vuosikate 263.910,63 euroa. Tilikauden poistot olivat -263.910,63 euroa ja siten tilikauden tulos oli 0 euroa.

 

Toimintatuotoista oli 92,4 % myyntituottoja, joihin sisältyvät jäsenkuntien maksuosuudet. Asiakasmaksutuloja kertyi noin 5 milj. euroa, mikä oli 6,6 prosenttia toimintatuotoista. Toimintatuottoja kertyi talousarvioon varattua enemmän.

 

Toimintamenoista palvelujen ostot olivat suurin ryhmä eli noin 39,5 milj.euroa ja niiden osuus toimintamenoista oli 51 %. Palvelujen ostoon sisältyvät mm. koko erikoissairaanhoidon menot, jotka olivat yhteensä noin 21,6 milj. €. Henkilöstökulut olivat yhteensä noin 25,4 milj. euroa, mikä on 33 % toimintamenoista.

 

Talouden toteutumaan verrattuna jäsenkuntien maksamat maksuosuudet olivat yhteensä 0,01 milj. euroa suuremmat. Haapajärven maksuosuus oli noin -345.490 euroa pienempi. Kärsämäen maksuosuus oli noin 45.430 euroa, Reisjärven noin 310.900 euroa ja Pyhäjärven osuus 87.000 euroa suurempi kuin talousarviossa.

 

Talousarviota tarkistettiin kuntayhtymähallituksen päätöksellä, jolloin Haapajärven toimintakuluja lisättiin yhteensä -1.394.900 euroa (lastensuojelu, erikoissairaanhoito, kotiin annettavat palvelut sekä saatavien poistot eripalvelulinjoilla).

 

Kärsämäen toimintatuottoja tarkistettiin talousarviossa ylöspäin 28.800 euroa ympäristö- ja rakennusvalvontapalveluiden osalta.

 

Pyhäjärven toimintakulujen lisäys oli -1.280.900 euroa (lastensuojelu, vammaispalvelut, erikoissairaanhoito, vastaanottopalvelut, kotiin annettavat palvelut sekä saatavien poistot eri palvelulinjoilla), joka sisälsi ympäristö- ja terveysvalvontapalveluiden toimintatuottojen nousun.

 

 

Reisjärven osalta talousarvion muutosesitys oli -290.400 euroa (lastensuojelu, vastaanottopalvelut, asumispalvelut sekä saatavien poistot eri palvelulinjoilla), joka sisälsi ympäristö- ja rakennusvalvontapalveluiden toimintatuottojen nousun.

 

Hallinnon osalta talousarviomäärärahat alittuivat 233.420 euroa. Eniten hallinnossa alittui johdon talousarviomääräraha noin 142.780 euroa ja kuntaosuushankkeet noin 3.400 euroa. Henkilöstöpalvelujen menot nousivat noin -35.400 euroa. Rahoituksen tulot olivat 32.150 isommat mihin oli varauduttu ja Taloushallinto Selman menot alittuivat noin 83.500 euroa verrattuna talousarvioon.

 

Haapajärven osalta talousarviomäärärahat alittuivat eniten hyvinvointipalvelujen hallinnossa noin 14.450 euroa, neuvolassa ja lapsiperheiden kotipalvelussa noin 28.650 euroa, lastensuojelussa 50.200 euroa, aikuissosiaalityössä noin 47.250 euroa, vammaispalveluissa noin 320.300 euroa ja terapiapalveluissa noin 20.850 euroa. Terveys- ja vanhuspalveluissa euromääräisesti säästöä tuli kuntoutuksessa noin 8.200 euroa, suun ja hampaiden huollossa noin 81.300 euroa, kotiin annettavissa palveluissa noin 24.750 euroa ja asumispalveluissa noin 254.000 euroa. Talousarviomäärärahat ylittyivät eniten terveys- ja vanhuspalvelujen hallinnossa noin -58.200 euroa, täydentävissä palveluissa noin -7.100 euroa, vastaanottopalveluissa noin -135.000 euroa, vuodeosastolla noin -88.900 euroa, ensihoidossa noin -30.250 euroa, erikoissairaanhoidossa noin -821.500 euroa, arviointi- ja lyhytaikaishoidossa noin -228.400 euroa. Työterveyshuollon tulos jäi tavoitteestaan noin -42.400 euroa.

 

Kärsämäen osalta talousarviomäärärahat alittuivat 21.800 euroa ympäristö- ja rakennusvalvontapalveluiden osalta.

 

Pyhäjärven osalta talousarviomäärärahat alittuivat eniten hyvinvointipalvelujen neuvolassa ja lapsiperheiden kotipalvelussa noin 122.850 euroa, lastensuojelussa noin 53.400 euroa, aikuissosiaalityössä noin 11.250 euroa, vammaispalveluissa noin 171.900 euroa ja terapiapalveluissa noin 53.550 euroa. Terveys- ja vanhuspalvelujen talousarviomäärärahat alittuivat eniten täydentävissä palveluissa noin 36.300 euroa, kuntoutuksessa noin 53.950 euroa, ensihoidossa noin 43.850 euroa ja suun ja hampaiden huollossa noin 6.200 euroa. Talousarviomäärärahat ylittyivät eniten terveys- ja vanhuspalvelujen hallinnossa noin -42.250 euroa, vastaanottopalveluissa noin -187.050 euroa, vuodeosastolla noin -206.000 euroa, erikoissairaanhoidossa noin -54.500 euroa, kotiin annettavissa palveluissa noin -80.000 euroa ja arviointi- ja lyhytaikaishoidossa noin -45.800 euroa ja asumispalveluissa noin -12.700 euroa. Työterveyshuollon tulos jäi tavoitteesta noin -9.800 euroa.

 

Reisjärven osalta talousarviomäärärahat alittuivat eniten hyvinvointipalvelujen hallinnossa noin 4.300 euroa, neuvolassa ja lapsiperheiden kotipalvelussa noin 74.850 euroa, lastensuojelussa noin 168.750 euroa, vammaispalveluissa noin 161.700 euroa ja terapiapalveluissa noin 12.100 euroa. Terveys- ja vanhuspalveluissa euromääräisesti eniten säästöä tuli vuodeosastolla vuodeosaston muutoksesta johtuen noin 135.950 euroa, täydentävissä palveluissa noin 22.450 euroa, kuntoutuksessa noin 20.950 euroa, ensihoidossa laskutuksen viivästymisestä johtuen noin 114.000 euroa ja asumispalveluissa noin 65.000 euroa. Terveys- ja vanhuspalveluissa eniten määrärahat ylittyivät hallinnossa noin -23.550 euroa, vastaanottopalveluissa noin -176.400 euroa, suun ja hampaiden huollossa noin -39.500 euroa, erikoissairaanhoidossa noin -39.500 euroa, kotiin annettavissa palveluissa noin -85.800 euroa ja arviointi- ja lyhytaikaishoidossa noin -203.100 euroa. Työterveyshuollon tulos parani talousarvioon nähden noin 19.400 euroa.

 

Kuntayhtymän hallinnon toimintakate oli noin 66,1 milj. euroa, mikä oli noin -0,1 milj. euroa suurempi kuin talousarviomääräraha. Hyvinvointipalvelujen toimintakate oli noin 15,2 milj. euroa, mikä oli noin 1,3 milj.euroa pienempi kuin talousarviomääräraha. Terveys- ja vanhuspalvelujen toimintakate oli noin 50 milj. euroa, mikä oli noin -1,7 milj.euroa enemmän kuin talousarviomääräraha. Ympäristö- ja rakennusvalvontapalveluiden toimintakate oli noin 0,9 milj. euroa, mikä alitti talousarviomäärärahan noin 0,3 miljoonalla eurolla.

 

Uuden kuntalain mukaan kuntayhtymillä on alijäämän kattamisvelvollisuus. Alijäämä tulee kattaa neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien (Kuntalaki 110.3 §). Kunnan tilikauden alijäämä katetaan tilinpäätöstä seuraavan vuoden kirjanpidossa edellisten tilikausien ylijäämästä määrään, mihin taseen ylijäämäerät riittävät. Kuntayhtymässä noudatetaan vastaavaa menettelyä. Jäsenkunnat voivat kuitenkin sopia erikseen tilikauden alijäämän kattamisesta ja ylijäämän palautuksesta (www.kunnat.net./fi/asiantuntipalvelut/kuntatalous, Soveltamisohjekuntalain talouden tasapainottamista koskevasta sääntelystä). Kuntayhtymän tulos tasataan viimeisellä laskulla jäsenkuntiin.

 

Kuntalain 93 §:n mukaan kunnanhallituksen on valmisteltava valtuustossa käsiteltävät asiat, joihin kuuluu myös tilinpäätöksen laatiminen. Säännös koskee myös kuntayhtymän hallitusta, joka on 27.2.2020 valmistellut kuntayhtymän tilinpäätöksen kuntien valtuustojen käsiteltäväksi.

 

Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätös vuodelta 2019 käsittää toimintakertomuksen, tuloslaskelman, taseen, rahoituslaskelman ja liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailun. Kuntien valtuustot käsittelevät tilinpäätöksen hyväksymisen kuntayhtymän tarkastuslautakunnan valmistelun perusteella.

 

Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan on valmisteltava valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat.

 

Tilintarkastaja JHTT Asko Vanhatupa BDO Audiator Oy:stä on tarkastanut Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen kirjanpidon, hallinnon ja tilinpäätöksen sekä antanee 7.5.2020 tilintarkastuskertomuksen tilikaudelta 2019. Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tarkastuslautakunnan 7.5.2020 tarkastetun pöytäkirjan ote liitetään tilinpäätösaineistoon.

 

Tarkastuslautakunta 7.5.2020 esityslistassaan toteaa seuraavasti:

 

1. kuntayhtymän hallitus on 27.2.2020 § 32 laatinut ja allekirjoittanut kuntayhtymän tilinpäätöksen sekä jättänyt sen tilintarkastajalle tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnalle arvioitavaksi, ovatko kuntayhtymän vuoden 2019 toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet toteutuneet.

2. tilintarkastaja on suorittanut kuntayhtymän hallinnon, kirjanpidon ja tilinpäätöksen tarkastuksen sekä antanut 7.5.2020 tilintarkastuskertomuksen.

3. ettei tilintarkastuskertomuksessa ole kuntalain 125 §:n tarkoittamaa muistutusta eikä muuta merkittävää huomauttamista, joten tarkastuslautakunta ei pidä tarpeellisena lausunnon pyytämistä kuntayhtymän hallitukselta tilintarkastuskertomuksesta.

 

Tarkastuslautakunta on lähettänyt vuoden 2019 tilintarkastuskertomuksen kuntien valtuustoille.

 

Tarkastuslautakunta tilintarkastajan lausunnon mukaisesti esittää, että valtuustot hyväksyvät kuntayhtymän tilinpäätöksen ja myöntävät kuntayhtymän hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille vastuuvapauden tilivuodelta 2019.

 

Tarkastuslautakunta päättää 7.5.2020 vuoden 2019 arviointikertomuksen lopullisen sisällön ja lähettää sen allekirjoitettuna jäsenkuntien valtuustoille tiedoksi.

 

Liitteenä nro 1

- Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2019

- Tilintarkastuskertomus 7.5.2020

- Kuntayhtymän tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2019

 

 

Kaupunginjohtajan päätösehdotus:

 

Kaupunginhallitus merkitsee Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen 2019 käsittelyn yhtymähallituksessa ja yhtymän tarkastuslautakunnassa sekä tilintarkastuskertomuksen ja arviointikertomuksen 2019 käsittelyn yhtymän tarkastuslautakunnassa tiedoksi.

 

Kaupunginhallitus toimittaa kuntayhtymän tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen, tilintarkastuskertomuksen ja arviointikertomuksen vuodelta 2019 kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi kuntalain 125 §:n säätämällä tavalla ja sen säätämässä merkityksessä.

 

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se pyytää Selänteen yhtymähallitukselta lausunnon vuoden 2019 arviointikertomuksessa esitetyistä toimenpiteistä syyskuun 2020 loppuun mennessä.

 

Päätös:

 

Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.

 

 

KVALT § 17

 

 

Liitteenä nro 2

- Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätös ja toimintakerto mus vuodelta 2019

- Tilintarkastuskertomus 7.5.2020

- Kuntayhtymän tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2019.

 

Päätös:

 

Ppky Selänteen kuntayhtymäjohtaja Tuomas Aikkila ja henkilöstö- ja talousjohtaja Marianne Ahmaoja esittelivät valtuustolle Ppky Selänteen vuoden 2019 tilinpäätöksen Pyhäjärven kaupungin osalta klo 16.07-16.55.

 

Puheenjohtaja luki tilintarkastuskertomuksen tarkastuksen tulokset ja lausunnot.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen päätösehdotuksen.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi yksimielisesti Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätöksen 2019 ja myönsi kuntayhtymän hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tilivelvollisille viranhaltijoille vastuuvapauden tilivuodelta 201.

 

Arkistokohdassa Df säilytetään

- Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2019

- tilintarkastuskertomus 23.4.2019 ja

- kuntayhtymän tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2019.

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa