Tekninen lautakunta § 45 16.06.2020 Tekninen lautakunta § 55 04.08.2020 Tennis- ja huoltohallin hankinta / hankintaoikaisuvaatimus 2505/10.03.02/2020 TEKLA § 45 Honkavuoren uusi tennis- ja huoltohalli on saanut myönteisen rahoituspäätöksen AVI:lta. Päätöksen tukimäärä on 85 000 €, kun koko hankkeen kustannusarvio on 303 000 €. Hallin rakentaminen on aikataulutettu rakennettavaksi vuoden 2020 aikana. Kaupungin valtuusto käsittelee lisämäärärahan koskien tennis- ja huoltohallia 15.6.2020. Honkavuorelle tulevan tennis- ja huoltohallin rakentamisesta on pyydetty tarjoukset pvm. 10.2.2020. Tarjousten määräaika oli 16.3.2020 klo 12.00. Tarjouspyyntö julkaistiin sähköinen hankintakilpailutus Cloudia järjestelmässä ja kansalliset hankinnat HILMA palvelussa. Määräaikaan mennessä saapui kaksi tarjousta Feelco Oy 172 400 €, alv 0 % Janus Oy 285 000 €, alv 0 % Oheismateriaali 17 avauspöytäkirja 18.3.2020. Teknisen johtajan päätösehdotus: Ehdotus annetaan kokouksessa. Päätös: Teknisen johtajan päätösehdotus: Lautakunta päättää, että Honkavuoren tennis- ja huoltohalli hankitaan edullisimman tarjouksen tehneeltä Feelco Oy:ltä hintaan 172 400 €, alv 0 %. Päätös: Hyväksyttiin yksimielisesti. Henrik Kiviniemi liittyi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 16:10 etäyhteydellä. TEKLA § 55 Janus Oy asiamiehenään Asianajotoimisto Salonen Oy LSL legal on tehnyt hankintaoikaisupyynnön 1.7.2020 tennis- ja huoltohallin hankinnasta. Janus Oy pyytää, että Pyhäjärven kaupunki oikaisee virheellistä hankintamenettelyään koskien Pyhäjärven tennis- ja huoltohallin kilpailutusta siten, että se hylkää FeelCo Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Janus Oy perustelee hankintaoikaisuvaatimustaan seuraavasti: I. Tarjouspyyntö ja hankinnan kohde 1. Pyhäjärven kaupunki on 13.3.2020 julkaistulla kansallisella hankintailmoituksella kilpailuttanut tennis- ja huoltohallia koskevan hankinnan avoimella menettelyllä. 2. Kilpailutuksen kohteena on ollut metallirunkoinen ja pressupinnoitettu uudisrakennus. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 4 mukaan hallirakennuksen tiedot ja vaatimukset ovat: kerrosala noin 850 kem2 tilavuus noin 4 800 rm3 pituus vähintään 40 metriä leveys vähintään 20 metriä sivuseinän korkeus vähintään 4 metriä hallin runko ns. puolilämmin tila eli pressupinta ulko- ja sisäpinnassa katto nouseva - rungon sallittava vapaan sisätilan ilman vaakaesteitä vähintään seitsemän metrin korkeuteen tarjouksen pitää sisältää kaksi kappaletta kiertoilmalämmittimiä vähintään 100kW yhteisteholtaan kiinnikkeet pitkittäissuuntaisten valaistuskiskojen asennusta varten periaateleikkauspiirustuksen esittämällä tavalla hallin pääpiirustukset ja rakennussuunnitelmat rakennusluvan hakemista varten painovoimaiseen ilmanvaihtoon perustuva poisto- ja tuloilmajärjestelmä optiona tieto hallin katepintaan tehtävästä grafiikasta ja niiden hinta optiona mahdollisuus katteen läpinäkyvyydestä ns. pituussuuntaisena ikkunana päästä päähän ja sen hinta 3. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 5 mukaan tarjouksen tulee perustua tarjouspyyntökirjeeseen ja seuraaviin asiakirjoihin ja tietoaineistoihin: tarjouspyyntökirje urakkaohjelma 30.1.2020 yleiskartta, Pyhäjärvi turvallisuusasiakirja 28.1.2020 urakkarajaliite 31.1.2020 työselitys 30.1.2020 rakennusurakan yleiset sopimusehdot YSE 1998 voimassa olevat rakentamisen normit, määräykset ja laatuvaatimukset 4. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 7 mukaan tarjous on tehtävä täyttämällä ja allekirjoittamalla tilaajan laatimat tarjouslomakkeet sekä liittämällä tarvittavat muut tarjouksen liitteet. Tarjouksen ja sen liitteiden on pitänyt perustua tarjouspyynnössä esitettyjen asiakirjojen vaatimuksiin ja hankintayksikön esittämissä suunnitelmissa ja työselostuksissa esitettyihin töihin, tehtäviin, materiaaleihin ja muihin valvotteisiin. Tarjouksen ja sen liitteiden on pitänyt täyttää kaikilta osin tilaajan voimassa olevat ohjeet ja määräykset sekä urakkaa varten esitetyt työkohtaiset määräykset ja vaatimukset. 5. Tarjouspyyntökirjeen kohdassa 8 on esitetty tarjoajan vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntökirjeen mukaan tarjoajalta edellytetään tilaajavastuulain mukaista selvitystä ja tarjouksen liitteenä on pitänyt olla seuraavat todistukset ja selvitykset, jotka eivät ole saaneet olla kolmea kuukautta vanhempia laskettuna tarjouksen jättöpäivästä. 1. yrityksen tulee olla merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin (mikäli pystytys omalla henkilökunnalla) ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin 2. yrityksen pitää olla suorittanut kaikki lainsäädännön mukaiset verot ja sosiaaliturvamaksut 3. pystyttävällä yrityksellä pitää olla voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus, joka kattaa tilaajalle, kolmannelle osapuolelle ja näiden omaisuudelle aiheutuneet vahingot. 4. yrityksen taloudelliset edellytykset pitää olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät yrityksen taloudellisia edellytyksiä arvioidaan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. 5. selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista 6. Viitatun kohdan mukaan vastaavaksi osoitukseksi em. velvoitteiden täyttämisestä hyväksytään voimassa oleva Rakentamisen laatu ry:n (RALA) myöntämä pätevyystodistus tai tilajaavastuu.fi -raportti. 7. Viitatun kohdan mukaan ao. selvitykset on pitänyt antaa myös tarjouksessa ilmoitettujen aliurakoitsijoiden osalta. Lisäksi tarjoajan on pitänyt vaatia mahdollisilta alitoimijoiltaan ja näiden alihankkijoilta selvitys ennakkoperinnästä, veroveloista ja lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta siten, kuin siltä itseltään vaaditaan. 8. Tarjouspyyntökirjeen ao. kohdassa on vielä todettu, että tilaajalla on velvollisuus kieltäytyä hyväksymästä sellainen urakoitsija, alitoimija tai alihankkija, joka ei toimittanut vaadittuja selvityksiä tai jonka toimitettujen selvitysten perusteella voidaan todeta laiminlyöneen mainitut yhteiskunnalliset velvoitteensa. 9. Tarjouspyyntökirjeen 11 kohdan mukaan hyväksytyistä tarjouksista valitaan kokonaishinnaltaan edullisin. Viitatun kohdan mukaan ennen käsittelyyn siirtymistä tarkistetaan voittaneen tarjoajan kelpoisuus ja tilaaja voi jättää tarjoajan hankintamenettelyn ulkopuolelle, jos tarjoajaa koskevat selvitykset ovat puutteliset tai selvityksistä ilmenee esimerkiksi yhteiskunnalisten velvoitteiden laiminlyöntejä. Lisäksi tarjoaja voidaan jättää hankintamenettelyn ulkopuolelle, jos tarjoajalla ei katsotan olevan teknisiä tai taloudellisia edellytyksiä urakan toteuttamiseksi tai tarjoaja on syyllistynyt ammatin harjoittamisessa rikolliseen toimintaan, vakavaan virheeseen tai vilppiin, esittänyt puuttellisia tai harjaanjohtavia tietoja tai jättänyt esittämättä sellaisia tietoja, jotka olisivat olennaisesti vaikuttaneet tilaajan arvioon esivalinnan tai tarjouskilpailun aikana. 10. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 12 mukaan tilaaja hylkää tarjouksen: 1. jos se ei ole tarjouspyynnön mukainen; 2. jos siinä on olennainen virhe tai kokonaishinta on urakkaan nähden poikkeuksellisen alhainen, ettei sillä tilaajan arvion mukaan voida suorittaa palvelua sopimuksen mukaisesti; 3. jos tarjoaja on toiminut tarjouskilpailussa vilpillisesti; 4. jos tilaaja katsoo tarjoajalta puuttuvan tekniset, taloudelliset tai muut edellytykset palvelun suorittamiselle; tai 5. hankintalain 80 § ja 81 § mukaisin perustein. II. Hankintapäätös 11. Pyhäjärven kaupunki on 16.6.2020 teknisen lautakunnan kokouksessa päättänyt, että kilpailutuksen kohteena oleva tennis- ja huoltohalli hankitaan tarjouskilpailussa edullisimman tarjouksen tehneeltä FeelCo Oy:ltä, tarjouksen hinta 172 400 euroa. Voittaneen tarjoajan ohella tarjouksen antanut Janus Oy, jonka tarjouksen hinta on ollut 285 000 euroa. III. Hankintayksikön virheellinen menettely - tarjoajalta edellytetyt selvitykset 12. Janus Oy on pyytänyt hankintayksiköltä voittaneen tarjoajan tarjousasiakirjat. Saadut tarjousasiakirjat ovat sisältäneet 18.3.2020 päivätyn tarjouslomakkeen ja sen liitteenä 17.3.2020 päivätyn "TARJOUS Pyhäjärven Tennis - ja Huoltohalli" -nimisen neljä sivuisen asiakirjan sekä neljä kappaletta hallin piirustuksia. Muita asiakirjojen hankintayksikön toimittamat tarjousasiakirjat eivät ole sisältäneet. 13. FeelCo Oy ei ole toimittanut tarjouspyyntökirjeen kohdassa 8 pyydetttyjä selvityksiä ja todistuksia lainkaan. Tarjous olisi tullut hylätä tarjouspyynnön vastaisena ja puutteellisena. 14. FeelCo Oy:n tarjouksessa ei ole ilmoitettu, tapahtuuko hallin pystytys ja valmistus omalla henkilökunnalla vai aliurakoitsijalla. Mikäli pystytys tapahtuu omalla henkilökunnalla, yritykseltä on tarjouspyyntökirjan kohdassa 8 edellytetty työnantajarekisteriin kuulumista sekä selvitystä työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista. FeelCo Oy ei kuulu työantajarekisteriin eikä se oli esittänyt selvitystä sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista. 15. Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole kielletty alihankkijoiden käyttöä. Tarjouspyyntökirjeen kohdassa 8 on kuitenkin edellytetty, että tarjouksessa ilmoitettujen aliurakoitsijoiden osalta on annettava vastaavat selvitykset kuin tarjoajalta itseltään. FeelCo Oy ei ole esittänyt mitään selvitystä aliurakoitsijoista, jos sellaisia on ollut tarkoitus käyttää taikka aliurakoitsijoiden vastaavia tietoja, mitä tarjojalta itseltään edellytetään. 16. Tarjouspyyntökirjeen kohdassa 8 on edellytetty, että tarjoaja esittää selvtiyksen siitä, että on suorittanut kaikkia lainsäädännön mukaiset verot ja sosaaliturvamaksut. Vaihtoehtoisesti tarjoaja on voinut toimittaa RALA:n myöntämän pätevyystodituksen tai tilaajavastuu.fi -raportin. FeelCo Oy ei ole toimittanut selvitystä lainmukaisten verojen ja sosiaaliturvamaksujen suorittamisesta taikka toimittanut vaihtoehtoisena selvityksenä RALA:n pätevyystodistusta tai tilaajavastuu.fi -raporttia. FeelCo Oy:n tarjous olisi tullut hylätä tarjouspyynnön vastaisena ja puuttellisena tälläkin perusteella. 17. Tarjouspyyntöasiakirjoihin kuuluvan 30.1.2020 päivätyn urakkaohjelman kohdan 15.2 mukaan tarjouksen liitteenä tulee olla todistukset ja selvitykset siitä, että tarjoaja on luottokelpoinen. FeelCo Oy ei ole toimittanut todistusta tai selvitystä luottokelpoisuudestaan ja tarjous olisi tullut hylätä tälläkin perusteella. IV. Hankintayksikön virheellinen menettely - tarjoajan kelpoisuus ja vähimmäisvaatimukset 18. FeelCo Oy ei ole täyttänyt tarjoajalta edellytettyjä taloudellisia ja teknisiä vaatimuksia ja tarjous olisi tullut hylätä tällä perusteella. 19. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 8 mukaan tarjoajalla tulee olla riittävät taloudelliset edellytykset hankinnan kokoon ja laatuun nähden. Tarjouspyyntökirjan kohdan 11 mukaan tarjoaja voidaan jättää hankintamenettelyn ulkopuolelle, jos tarjoajalla ei ole riittäviä teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä urakan toteuttamiseksi. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 12 mukaan tilaaja hylkää tarjouksen, jos kokonaishinta on urakkaan nähden poikkeuksellisen alhainen, tai jos tilaaja katsoo tarjoajalta puuttuvan tekniset tai taloudelliset edellytykset palvelun suorittamiselle. 20. Tarjouspyyntöasiakirjoihin kuuluvan 30.1.2020 päivätyn urakkaohjelman kohdan 15.2 mukaan tarjoajan tulee olle luottokelpoinen, sillä tulee olla toiminnan vastuuvakuutus ja resurssit urakkaa varten. 21. Tarjouspyyntökirjeen kohdan 4 mukaan hallin tulee olla puolilämmin tila. Tarjouspyyntöasiakirjoihin kuuluvan 30.1.2020 päivätyn työselostuksen kohdan 03.1 mukaan kantavien rakenteiden valmistamisessa on noudatettava RYL:n, teräsrakenteiden suunnitteluohjeiden ja rakennusmääräysten esittämiä vaatimuksia. Työselostuksen kohdan 03.22 mukaan rungon teräsosien pitää olla sinkittyjä taikka muutoin pintakäsiteltyjä korroosion estämiseksi. 22. FeelCo Oy ei ole toimittanut tarjouksen liitteenä todistuksia tai selvityksiä tarjoajalta vaadittavista taloudellsista edellytyksistä suoriutua urakasta taikka yrityksen luottokelpoisuudesta. FeelCo Oy ei ole esittänyt selvitystä työntekijöistään tai aliurakoitsijoista taikka lakisääteisten verojen ja työnantajamaksujen suorittamisesta. Lisäksi FeelCo Oy:n tarjous on ollut poikkeuksellisen alhainen (172 400 euroa) verrattuna valittajan tarjoukseen (285 000 euroa). 23. FeelCo Oy:n kaupparekisteriotteen mukaan sen toimialana on maahantuonti, tukkukauppa, vähittäismyynti sekä verkkokauppa (FeelCo Oy:n kaupparekisteriote, liite 1). Lisäksi yhtiö voi ostaa ja myydä arvopapereita sekä omistaa ja hallita rakennuksia, asunto-osakeyhtiöitä ja maa-alueita. Yhtiön toimialana ei ole ilmoitettu hallirakennusten valmistusta tai toimitusta tai muuta rakennusalan toimintaan liittyvää toimintaa. 24. Yrityksen viimeksi vahvistetun tilinpäätöksen (tilikausi 1.1-31.12.2019) mukaan yrityksen liikevaihto on ollut 91 461,35 euroa ja tilikauden tappio on ollut 5 798,28 euroa (Tilinpäätös 1.1-31.12.2019, liite 2). Yhtiön palkkakulut ovat olleet 11 196,17 euroa ja sen palveluksessa on ollut keskimäärin kaksi henkilöä. Yhtiön oma pääoma on yhteensä 38 031,69 euroa ja osakepääoma 8 409,40 euroa. Yhtiöllä on pitkäaikaista lainaa rahoituslaitoksilta 57 200 euroa ja lyhytaikaista lainaa rahoituslaitoksilta 11 400 euroa. Lisäksi yhtiö on antanut velkakirjalainan määrältään 68 600 euroa. 25. Yritykseltä ei löydy RALAN:n myöntämää pätevyystodistusta (RALA:n hakutulos, liite 3). 26. Bisnobe Finland Oy:n tarjoaman yritysten taloudellista tilannetta kuvaavaan palvelun mukaan FeelCo Oy:n tausta on negatiivinen, talous välttävä ja maksutapa negatiivinen (Bisnobe rating-raportti, liite 4). Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan yrityksen raiting tilinpäätöstietojen perusteella on välttävä, maksutapa lievästi negatiivinen ja talous tyydyttävä (Suomen Asiakastieto Oy:n raportti, liite 5). FeelCo Oy:llä on Suomen Asiakastieto Oy:n raportin mukaan yrityskiinnityksiä 100 000 euroa. Suomen Asiakastieto Oy:n raportin johtopäätösten mukaan yritykseen liittyy riski, koska se on erittäin pieni ja heikosti kannattava. 27. FeelCo Oy:llä ei ole taloudellisia edellytyksiä ja henkilöstö- tai muita resursseja suoriutua urakasta edellä esitetyn selvityksen perusteella. Hankintayksikön olisi tullut hylätä FeelCo Oy:n tarjous myös tällä perusteella. Hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti, kun se ei ole riittävällä tavalla selvittänyt tarjoajien vähimmäisvaatimusten täyttymistä, etenkin kun yritys ei ole tarjouksen yhteydessä toimittanut pyydettyjä todistuksia ja selvityksiä. 28. FeelCo Oy:n tarjousasiakirjat eivät ole sisältäneet selvitystä siitä, että halli olisi puolilämmin tila. Jotta hankinnan kohteena oleva halli olisi puolilämmin tarjouspyynnön kohdassa 4 edellytetyllä tavalla, tulisi sen olla eristetty. FeelCo Oy:n tarjous ei sisältänyt eristyksiä, eikä sen tarjoama halli voi olla puolilämmin tila siinä tarkoituksessa, mitä puolilämpimällä hallilla normaalisti tarkoitetaan. 29. FeelCo Oy:n tarjousasiakirjat eivät ole sisältäneet selvitystä hallin teräsrungon korroosion kestävyydesta. Sen tarjousasiakirjat eivät myöskään sisältäneet mainintaa hallin tuuli- ja lumikuormakestävyydestä. FeelCo Oy:n tarjousasiakirjojen perusteella epäselväksi jää, täyttääkö halli työselosteessa vaaditut tekniset ominaisuudet ja perustuuko tarjous voimassa oleviin rakentamisen normeihin, määräyksiin ja laatuvaatimuksiin, kuten tarjouspyyntökirjeen kohdassa 5 on edellytetty. Hankintayksikön olisi tullut hylätä FeelCo Oy:n tarjous myös sillä perusteella, ettei sanotulla tarjoajalla ole ollut teknisiä mahdollisuuksia selviytyä urakasta. Hankintayksikön selvitykset esitettyihin perusteluihin: Osa 1 tarjouspyyntö ja hankinnan kohde Kohdat 1 - 4 ovat hankintayksikön tarjouspyynnön sisältöä. Kohta 5. Hankintayksikkö voi laki julkisista hankinnoista 1397/2016 §88 mukaisesti milloin tahansa hankintamenettelyn aikana pyytää tarjoajia toimittamaan kaikki taikka osa 1 mom. tarkotetuista selvityksistä, jos se on tarpeen menettelyn asianmukaisen kulun varmistamiseksi. Hankintayksikkö on pvm. 11.6.2020 pyytänyt kirjallisesti sähköpostilla FeelCo Oy:tä toimittamaan laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 678/2015 § 5 mukaiset selvitykset päätöksentekoa varten. FeelCo Oy on toimittanut pvm. 16.6.2020 klo: 8.57 vaaditut todistukset. FeelCo Oy:n todistukset liitteenä 1. Yrityksen taloudellisia edellytyksiä toteuttaa hanke on arvioitu yrityksen aikaisemmin rakentamien ja hankintahetkellä käynnissä olevien vastaavalla rakenteella olevien kohteiden kautta. Feelco Oy on pyynnöstä 2.7.2020 toimittanut Suomen asiakastieto Oy:n luottoluokitusraportin, joka on päivätty 8.6.2020 raportti on liitteenä 2. Kohta 6. Vastaava osoitus velvoitteiden täyttämisestä on kohdassa 5. Kohta 7. FeelCo Oy ei ole ilmoittanut tarjouksessansa hallin pystyttävän alihankkijan nimeä ja y-tunnusta. Pyhäjärven kaupunki edellyttää toimittajalta tietoa ko. aliurakoitsijasta kirjattavaksi urakkasopimukseen taikka urakan aloituskokouksen pöytäkirjaan. Tässä yhteydessä toimittajan tulee toimittaa lakisääteiset todistukset oman alitoimijansa osalta. Rakennusalalla on normaali käytäntö, että mahdollinen alitoimija taikka alitoimijat eivät ole valittuna tarjousta jätettäessä. Tilaajan tulee huolehtia asian todentamisesta tilaajavastuulain mukaisesti ennen rakentamisen aloittamista. Kohdat 8 - 10 ovat hankintayksikön tarjouspyynnön sisältöä. Osa 2 hankintapäätös Kohta 11. Kohdassa todetaan kaupungin hankintapäätös. Osa 3. Hankintayksikön virheellinen menettely - tarjoajalta edellytetyt selvitykset Kohta 12. Hankintayksikkö on toimittanut pyynnöstä Cloudia järjestelmään kirjatut FeelCo Oy:n toimittamat tarjousdokumentit. Kohta 13. Hankintayksikkö voi laki julkisista hankinnoista 1397/2016 §88 mukaisesti milloin tahansa hankintamenettelyn aikana pyytää tarjoajia toimittamaan kaikki taikka osa 1 mom. tarkotetuista selvityksistä, jos se on tarpeen menettelyn asianmukaisen kulun varmistamiseksi. Hankintayksikkö on pvm. 11.6.2020 pyytänyt kirjallisesti sähköpostilla FeelCo Oy:tä toimittamaan laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 678/2015 § 5 mukaiset selvitykset päätöksentekoa varten. FeelCo Oy on toimittanut pvm. 16.6.2020 klo: 8.57 vaaditut todistukset. Kohta 14. FeelCo Oy on pvm. 16.6.2020 klo 8.57 ilmoittanut sähköpostitse, että käyttää pystytyksessä alihankkijaa. Kohta 15. FeelCo Oy ei ole ilmoittanut tarjouksessansa hallin pystyttävän alihankkijan nimeä ja y-tunnusta. Pyhäjärven kaupunki edellyttää toimittajalta tietoa ko. aliurakoitsijasta kirjattavaksi urakkasopimukseen taikka urakan aloituskokouksen pöytäkirjaan. Tässä yhteydessä toimittajan tulee toimittaa lakisääteiset todistukset oman alitoimijansa osalta. Kohta 16. Hankintayksikkö voi laki julkisista hankinnoista 1397/2016 §88 mukaisesti milloin tahansa hankintamenettelyn aikana pyytää tarjoajia toimittamaan kaikki taikka osa 1 mom. tarkotetuista selvityksistä, jos se on tarpeen menettelyn asianmukaisen kulun varmistamiseksi. Hankintayksikkö on pvm. 11.6.2020 pyytänyt kirjallisesti sähköpostilla FeelCo Oy:tä toimittamaan laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 678/2015 § 5 mukaiset selvitykset päätöksentekoa varten. FeelCo Oy on toimittanut pvm. 16.6.2020 klo: 8.57 vaaditut todistukset. Kohta 17. FeelCo Oy on toimittanut 8.6.2020 päivätyn luottokelpoisuustodistuksen 2.7.2020. Liite 2 Osa 4 Hankintayksikön virheellinen menettely - tarjoajan kelpoisuus ja vähimmäisvaatimukset Kohta 18. Hankintayksikkö on pvm. 11.6.2020 pyytänyt kirjallisesti sähköpostilla FeelCo Oy:tä toimittamaan laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 678/2015 § 5 mukaiset selvitykset päätöksentekoa varten. FeelCo Oy on toimittanut pvm. 16.6.2020 klo: 8.57 vaaditut todistukset. Tekniset edellytykset toteuttaa hanke on varmistettu markkinakartoituksella v. 2018 alkaen. Hankintayksikkö on pyytänyt Feelco Oy:ltä selvityksiä hallin kelpoisuudesta suhteessa Suomen voimassa oleva rakennuslainsäädäntöön puhelimitse v. 2018. FeelCo Oy on toimittanut 15.2.2018 selvitykset: - PVC pinnoitteen paloluokitusraportti SGS 30.6.2016 Liite 3 - Lumikuorman testausraportti TUV 16.1.2015 Liite 4 - Valmistajan vahvistusraportti SGS 18.8.2016Liite 5 - Rungon galvanoidun teräsputken testiraportti SGS 5.8.2016 Liite 6 (kolme sivua) Hankintayksikkö on tutustunut Laukaaseen pystytettyyn vastaavan rakenteen omaavaan halliin pvm. 28.8.2018. Kaupungilla on käsittelyssä rakennuslupa kohteeseen, jonka yhteydessä toimittajan FeelCo Oy:n Pyhäjärven hallin osalta tulee tarkastetuksi Suomen rakennuslainsäädännön kelpoisuus. Rakennuslupa-asiakirjoihin kuuluu eurokoodin mukainen suunnitelma ja lujuuslaskelma, joiden perusteella halli täyttää kaikki rakennuslainsäädännön vaatimukset. Lujuuslaskelmat liite 19. Pääpiirustukset liite 20. Kohta 19. FeelCo on osoittanut, että heillä on tekniset edellytykset kohteen toteuttamiselle. Yhtiöllä ei ole verovelkaa ja on riittävä luottokelpoisuus näin pieneen hankkeeseen. Hankintayksikkö on katsonut, että FeelCo Oy on kykenevä taloudellisesti ja teknisesti toteuttamaan kohteen. Kohta 20 FeelCo on toimittanut kohteen vastuuvakuutuksesta todistuksen pvm. 16.6.2020 klo 9.07. Liite 7 ja 8.6.2020 päivätyn luottokelpoisuustodistuksen. Liite 2. Kohta 21 FeelCo Oy:n tarjoama halli on hankintayksikön tarjouspyynnön mukainen rakenteeltaan. Kohta 22 Pyhäjärven kaupunki on laatinut kohteelle kustannusarvion v. 2019 aikana jolloin on kohteelle haettu liikuntapaikka-avustusta AVI:n myöntämistä OKM:n avustusmäärärahoista. Kustannusarviossa hallille on varattu määräraha 118 271,77 €, alv 0 %. Määräraha arvio perustuu kyseisen hallityypin oletettuun neliöhintaan. Kaupunki on sittemmin korjannut kustannusarviota ylöspäin FeelCo:n tarjoushintaa vastaavaksi. Kaupunginvaltuusto on myöntänyt hankkeelle lisämäärärahan 53 000€ pvm. 15.6.2020. FeelCo:n ilmoituksen mukaan kyseistä hallimallia on pystytetty Suomeen tähän mennessä viisi kappaletta, joka todistaa, että hinta ei ole poikkeuksellisen alhainen. Kohta 23 FeelCo Oy:n toimiala ei ole hankintayksikön tarkasteltava asia. Kohta 24 FeelCo:n tilinpäätöstietoja. Kohta 25 Hankintayksikkö on pvm. 11.6.2020 pyytänyt kirjallisesti sähköpostilla FeelCo Oy:tä toimittamaan laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 678/2015 § 5 mukaiset selvitykset päätöksentekoa varten. FeelCo Oy on toimittanut pvm. 16.6.2020 klo: 8.57 vaaditut todistukset. Kohta 26 Raporttitietoa Kohta 27 Hankintayksikkö on pvm. 11.6.2020 pyytänyt kirjallisesti sähköpostilla FeelCo Oy:tä toimittamaan laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 678/2015 § 5 mukaiset selvitykset päätöksentekoa varten. FeelCo Oy on toimittanut pvm. 16.6.2020 klo: 8.57 vaaditut todistukset. Kohta 28 FeelCo Oy:n tarjoama halli täyttää hankintayksikön tarjouspyynnön kriteerit. Tarjouspyynnössä on rakenteeksi määritetty pressupinta ulko- ja sisäpinnassa ns. puolilämmin tila. Ns. Puolilämmin tila tarkoittaa tässä yhteydessä juuri vaatimuksen mukaista rakennetta eli pressu ulko- ja sisäpinnassa. Kohta 29 FeelCo:n hallin teräsrunko on kokonaisuudessaan galvanoitu. Asia on selvitetty jo markkinakartoitusvaiheessa v. 2018 alkaen. Kaupungilla on käsittelyssä rakennuslupa kohteeseen, jonka yhteydessä toimittaja FeelCo Oy:n Pyhäjärven hallin osalta tulee tarkastetuksi Suomen rakennuslainsäädännön kelpoisuus kuin myös tarjouspyynnön kohdan 5 vaatimusten täyttyminen. Kohteen runkosuunnitelma on eurokoodin mukainen ja täyttää lujuusvaatimukset. Pääpiirustukset ovat liitteenä 20 ja lujuuslaskelma liitteenä 19. Liitteiden numerointi vastaa markkinaoikeuteen tehdyn valituksen vastineen liitenumerointia. FeelCo Oy:n ilmoituksen mukaisesti liitteet 2 - 7 ja 19 - 20 ovat liikesalaisuuden piiriin kuuluvia asiakirjoja ja liite 1 osin salainen. Liitteestä 1 on versio, jossa salaiset asiat on peitetty. Yhteenvetona hankintayksikkö toteaa, että FeelCo Oy:n tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja näin ollen hankintapäätös on pätevä. Markkinaoikeus. Janus Oy on tehnyt 1.7.2020 valituksen markkinaoikeudelle hankintapäätöksessä, jossa vaatii hankintapäätöksen kumoamista ja hakee täytäntöönpanokieltoa hankinnalle. Markkinaoikeus on pyytänyt hankintayksiköltä sitoumusta hankinnan keskeyttämisestä taikka perusteltua vastinetta hankinnan jatkamiselle pvm. 2.7.2020 dnro: 2020/288. Kaupunki on antanut markkinaoikeudelle perustellun vastineen pvm. 3.7.2020, jossa pyytää saada jatkaa hankinnan toteuttamista. Markkinaoikeus on tehnyt välipäätöksen nro: 339/20 pvm.13.7.2020. Päätös sallii hankinnan täytäntöönpanon. Päätöksessään markkinaoikeus katsoo, että valittajan mahdollisuus saada oikeussuojaa on katsottava olevan riittävällä tavalla turvattu hyvitysmaksuseuraamuksen kautta. Edellä todettu huomioon ottaen hankintapäätöksen täytäntöönpanosta aiheutuva haitta valittajan oikeuksille on arvioitava vähäiseksi. Mahdollinen hyvitysseuraamusmaksu on riski hankintayksikölle. Mikäli markkinaoikeus katsoo hankintayksikön menetelleen virheellisesti hankintapäätöstä tehdessään voi markkinaoikeus määrätä hankintayksikölle hyvitysseuraamusmaksun. Hankinnat.fi sivustolla markkinaoikeuden määräämät seuraamukset kohdassa hyvitysmaksu info on seuraava: Hyvitysmaksu maksetaan valittajalle. Hyvitysmaksu voidaan määrätä lähtökohtaisesti silloin, kun markkinatalouden ensijaisten seuraamusten eli reaalikeinojen käyttö on mahdotonta, koska hankintasopimus on jo tehty. Hyvitysmaksu voidaan määrätä myös reaalikeinojen sijaan, jos reaalikeino saattaisi aiheuttaa hankintayksikölle, muiden oikeuksille tai yleiselle edulle suurempaa haittaa kuin toimenpiteen edut olisivat taikka jos valitus on pantu vireille vasta hankintasopimuksen tekemisen jälkeen. Hyvitysmaksua määrättäessa otetaan huomioon hankintayksikön virheen tai laiminlyönnin laatu, valituksen kohteen olevan hankinnan tai käyttöoikeussopimuksen arvo tai valittajalle aiheutuneet kustannukset ja vahinko. Markkinaoikeus voi kuitenkin jättää hyvitysmaksun määräämättä, jos hankintayksikkö on pidättäytynyt hankintapäätöksen täytäntöönpanosta markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi. Hyvitysmaksun määrä ei voi ilman erityistä syytä ylittää kymmentä prosenttia hankintasopimuksen arvosta. Tennis- ja huoltohallin toteutuvan hankintasopimuksen arvo on 172 400,00 €, alv. 0 % joten mahdollisen hyvitysmaksun määrä maksimissaan voi olla 17 240,00 €, alv. 0 %. Oheismateriaali 19 Tennis- ja huoltohallin oikaisupyyntöön liittyvät asiakirjat. Teknisen johtajan päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää, että Janus Oy:n hankintaoikaisupyyntö 1.7.2020 hylätään perusteettomana. Päätös: Lautakunta kävi keskustelua esteellisyyksistä asian käsittelyssä. Lautakunta totesi, että puheenjohtaja, jäsenet tai esittelijä eivät ole esteellisiä. Janus Oy on ilmoittanut 3.8.2020 hakevansa valituslupaa Markkinaoikeuden päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Teknisen johtajan päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.