Kaupunginhallitus § 221 12.10.2020 Omistajaohjaus yhtymähallituksen ja -valtuuston edustajille / Ppky Selänteen palvelurakenneuudistus 2434/00.01.00/2020 KHALL 12.10.2020 § 221 Kaupunginhallitus on päätöksellään 29.6.2020 § 143 antanut talousarvio 2021 ja suunnitelmavuosien 2022-2023 laadintaohjeessa säästötavoitteen Ppky Selänteelle. Säästötavoite on 1,2 M€:n vuotuinen säästö Pyhäjärven kaupungin osalta kuntaseminaarin (15.6.2020) esitetystä Ppky Selänne TA21 esityksestä Pyhäjärvelle. Ppky Selänne esitteli kuntakierroksella 22.9.2020 talousarvioennusteen vuodelle 2021 Pyhäjärven kaupungin osalta, joka on -27 309 074. Ero tavoiteltuun säästöön kasvoi ja on nyt – 1 462 618 €. Valmistelussa oleva PPKY Selänteen palvelurakenneuudistuksen kautta saatavat säästöt voivat vuodesta 2021 alkaen helpottaa kustannusten nousupainetta merkittävästi. Palvelurakenneuudistuksen taustaa: Ppky Selänteen hallitus päätti 27.2.2020 § 35 perustaa palvelurakennetyöryhmän ja samassa kokouksessa syntyi päätös työryhmätyöskentelyn rinnalle otettavasta ulkopuolisen konsultin käytöstä selvittämään palvelurakenneuudistuksen tarpeellisuutta ja toteuttamistapaa. Vuoden 2019 talouden tasapainottamisesitys on Pyhäjärven osalta 753 000 euroa ja kuntayhtymän kokonaissäästö 1 284 800 euroa/vuosi (Reisjärven vuodeosaston muutos huomioiden 1 596 800 euroa/vuosi). Tätä työtä ohjasi Ppky Selänteen talouden tasapainottamistyöryhmä. Kuntayhtymähallitus päätti 4.2.2020, että palvelurakennemuutos menee jatkovalmisteluun ja yhteistoimintaneuvotteluja ei tuolloin aloitettu. Ppky Selänteen hallitus merkitsi tiedoksi FCG:n (Perlaconin) palvelurakennemuutosesityksen (26.8.2020 § 106) ja päätti aloittaa yhteistoimintaneuvottelut (26.8.2020 § 107). Palvelurakennemuutosesitys talousvaikutukset on laskettu tässä vaiheessa konsulttiyhtiön toimesta asukasluvun suhteessa ja säästö esitetään Pyhäjärvelle 624 000 euron/vuosi suuruisena, koko kuntayhtymää koskeva säästö esitetään 1 782 858 €/vuosi suuruisena. Keskeiset palveluiden muutosesitykset Pyhäjärven näkökulmasta ovat seuraavat: 1) Kiireettömät lääkärien vastaanotot ennakkotietona vahvistuvat Pyhäjärvellä 2) Akuutti lääkäripäivystys Haapajärvellä 3) Keskitetty hammashuolto ja välinehuolto Haapajärvellä. Hammashuoltoa voidaan osin tuottaa Pyhäjärvellä liikkuvalla hammashuoltoyksiköllä. 4) Yksi 25 – paikkainen vuodeosasto Pyhäjärvellä ja osastofarmasia Pyhäjärvellä 5) Pyhäjärven vuorohoitopaikat, jotka muutoin eivät ole toteudu, hoidetaan ostopalveluna. 6) Arviointia tarvitsevien asiakkaiden yksikkö keskitetään Reisjärvelle. Arviointeja tehdään edelleen myös asiakkaiden kotona. 7) Kotihoitoa ja kotisairaala vahvistetaan henkilökunnan lisäämisellä. Palvelurakennemuutos on Ppky Selänteen toimesta esitelty TA21 kuntaseminaarissa 22.9.2020, Pyhäjärven vaikuttamistoimielimille 23.9.2020 ja Ppky Selänne jäsenkuntien valtuustojen edustajille iltakoulussa 30.9.2020. Kuntalaisilla ja kuntien vaikuttamistoimielimillä oli mahdollisuus antaa palautetta/lausuntoja 1.10.2020 mennessä. Ppky Selänteen yhteistoimintaneuvottelut ovat alkaneet 7.9.2020. Takarajaa ei ole päättymiselle asetettu, mutta keston tulee olla vähintään kuusi viikkoa. Ppky Selänteen kuntayhtymähallitus päättää talousarviosta 2021 kokouksessaan 29.10.2020 ja esittää sen kuntayhtymän valtuustolle, jonka kokouspäivämääräksi on ilmoitettu 12.11.2020. Kuntalain 39.1 §:n kohdan 6 mukaan kunnanhallituksen tulee vastata kunnan toiminnan omistajaohjauksesta. Kuntalain 46 §:n mukaan omistajaohjaus tarkoittaa toimenpiteitä, joilla kunta omistajana tai jäsenenä myötävaikuttaa yhtiön ja muun yhteisön hallintoon ja toimintaan. Toimenpiteet voivat liittyä ainakin perustamissopimuksiin, yhtiöjärjestysmääräyksiin, muihin sopimuksiin, henkilövalintoihin, ohjeiden antamiseen kuntaa eri yhteisöissä edustaville henkilöille sekä muuhun kunnan määräysvallan käyttöön. Kaupunginjohtajan päätösehdotus: Pyhäjärven kaupunginhallitus päättää sitovasti ohjeistaa Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen kuntayhtymävaltuuston Pyhäjärveä edustavat jäsenet ja kuntayhtymähallituksen Pyhäjärveä edustavat jäsenet hyväksymään esitetty kuntayhtymän palvelurakenneuudistus kuntayhtymän päätöksenteossa. Päätös: Jorma Leskinen esitti, että "Akuuttivastaanoton ja Hammashuollon lakkaaminen on suuri menetys Pyhäjärvelle. Saamamme palautteen pohjalta Pyhäjärven kannattaa myös tavoitella ja neuvotella parannuksia rakenne uudistuksessa, eikä hyväksyä noin vain. Vasemmistoryhmän ehdottomat uudistukset on täytyttävä, jotta rakenneuudistus voidaan hyväksyä: 1) Kiireettömät lääkärien vastaanotot ennakkotietona vahvistuvat Pyhäjärvellä. – Mielestämme ennakkotieto ei ole riittävä tieto, on saatava varmistus kiireettömän vastaanoton vahvistamisesta, jotta asiakkaat pystytään hoitamaan laadukkaasti ja ilman pitkiä jonotus aikoja. 2) Hammashuolto ja välinehuoltoa on järkevää toteuttaa Haapajärvellä ja Pyhäjärvellä. Kehitetään jatkossa, kun SOTE-uudistus on valmistunut. On katsottava miten järjestetään ennaltaehkäisevä terveyden hoito, niin suun- ja hampaidenhoidon osalta kuin myös muun terveydenhoidon osalta. 3) Yksi 25-paikkainen vuodeosasto Pyhäjärvellä ja osastofarmasia Pyhäjärvellä. 4) Pyhäjärven vuorohoitopaikat, jotka muutoin eivät toteudu, hoidetaan ostopalveluina. 5) Arviointia tarvitsevien asiakkaiden yksikkö keskitetään Reisjärvelle. Arviointia tehdään edelleen myös asiakkaiden kotona. 6) Kotisairaalaa ja kotihoitoa vahvistetaan henkilökuntaa lisäämällä, palvelun laadukkuutta tulee valvoa ja resurssien on oltava riittävät hyvän hoidon takaamiseksi. Pyhäjärvellä 11.10.2020 Vasemmistoryhmä Jorma Leskinen pj” Raija Leppäharju kannatti Jorma Leskisen esitystä. Raija Leppäharju esitti, että Jorma Leskisen esitykseen lisätään: Eva-arviointi pitää tehdä uudelleen Pyhäjärven kaupungin toimesta, jonka tekee Arja Rantapelkonen. Raija Leppäharjun esittämää lisäystä Jorma Leskisen esitykseen ei kukaan kannattanut, joten lisäysesitys raukesi. Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettava muutosehdotus asiasta, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Puheenjohtajan esittämä äänestysesitys ja äänestystapa hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä kaupunginjohtajan päätösehdotusta (pohjaehdotusta) kannattivat Asko Kauranen, Eeva-Riitta Pappila, Heikki Koski, Kjell Kurtén ja Mirja Hynninen. Jorma Leskisen esitystä kannattivat Raija Leppäharju ja Jorma Leskinen. Puheenjohtaja totesi, että kaupunginjohtajan päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi äänestyksen tuloksena 5-2.