Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginvaltuusto | Pöytäkirja 31.03.2003

Kaupunginvaltuusto
Kokous 31.03.2003 / Pykälä 26



Tekninen lautakunta § 40 13.03.2003
Kaupunginhallitus § 141 24.03.2003
Kaupunginvaltuusto § 26 31.03.2003

PYHÄSALMEN TAAJAMAN ASEMAKAAVAN MUUTOS

256/4.412/2003

TEKLA § 40

69/4/412/02
TEKLA § 127
Pyhäsalmen taajaman asemakaavan muutoksen luonnos on ollut nähtävillä mielipiteen ilmaisua varten 22.7.-2.8.2002.
Nähtävilläoloaikana on luonnoksesta jättänyt mielipiteen Ratahallintokeskus, Tiehallinto Oulun tiepiiri, Pohjois-Pohjanmaan museo, Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus ja Pyhäjärven Osuuspankki.
Kaavoittaja on antanut vastineet mielipiteen ilmaisuihin.

1.
Ratahallintokeskus esittää rautatieliikenteen aiheuttamien ympäristökuormien (melu ja tärinä) selvittämistä asemakaavaa laadittaessa ja näiden haittojen minimoimista kaavoituksellisin keinoin. Ratahallintokeskus toteaa, että tärinän resonointi moninkertaistuu korkeissa rakennuksissa, joita kaavan mukaan voi rakentaa kortteliin 1037. Ratahallintokeskus arvelee tärinän olevan nykyistä suurempi tulevaisuudessa.

Tämän lisäksi ratahallintokeskus esittää Sr merkinnän poistamista Pyhäsalmen rautatieasemalta.

Kaavoittajan vastine:
Rautatien melun ja tärinän mittaaminen antaisi täsmällisiä tietoja melusta ja tärinästä kaavoitusta varten. Koska alueella ei ole suoritettu mittauksia, oletetaan asemakaavan muutoksessa melun olevan kohtuullisen. Määrittely perustuu asemarakennuksen asukkaan kokemukseen nykyisestä melu- ja tärinätasosta.

Voimassa olevan kaavan mukaisen korttelin 1037 tontin 2 kerrosluku III voidaan tarkistaa asemakaavan muutoksessa kerrosluvuksi II kuten ratahallintokeskus lausunnossaan esittää. Näin voidaan vähentää mahdollisen tärinän aiheuttamaa resonanssia rakennuksessa. Kaksikerroksinen rakennus soveltuu hyvin tontille, sillä se täydentää Palotien varrella olevien kaksikerroksisten rakennusten muodostamaa kokonaisuutta.

Asemarakennus muodostaa radan varren muiden rakennusten, puiston, vesitornin ja ajoväylän kanssa aluekokonaisuuden, joka alueelle tehdyn rakennusten inventoinnin mukaan on kulttuurihistoriallisesti arvokas. Rakennus on mainittu myös Pohjois-Pohjanmaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten luettelossa. Tästä johtuen asemarakennus, muut radan varren rakennukset sekä vesitorni tulisi esittää asemakaavan muutoksessa suojeltavina rakennuksina.


Ehdotus:

Maanmittausteknikko: Lautakunta yhtyy kaavoittajan antamaan vastineeseen. Korttelin 1037 tontin 2 kerroskorkeudeksi laitetaan II, tärinä ja melumittauksiin ei ole aihetta ja rautatieaseman, muiden radanvarren rakennusten ja vesitornin suojelumerkintä säilytetään.


2.
Tiehallinto, Oulun tiepiirin
mukaan Ollintie ei ole maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittama tie, jolle voidaan osoittaa liikennealuetta.

Kaavoittajan vastine:
Ollintien esittäminen LT-alueeksi luonnosvaiheessa johtuu kaavoittajan tekemästä piirtämisvirheestä.

Ympäristöministeriön alustavassa ’asemakaavamerkinnät ja –määräykset’ opasluonnoksessa 29.10.2001 todetaan: ’Kun muutetaan rakennuslain nojalla voimaan tulleita rakennuskaavoja, jotka ovat maankäyttö- ja rakennuslain voimaan tullessa muuttuneet asemakaavoiksi, niihin ei sovelleta 83 §:n 4 momentin liikennealueen ehtoja ellei liikenneverkossa tai maankäytössä tapahdu kaavoituksesta johtuen liikenneväylän kannalta olennaisia muutoksia. … Siirtymäsäännös on voimassa vuoteen 2010 saakka, jolloin liikennealueen ehdot tulevat voimaan kaikissa kaavan muutoksissa. … Niillä yleisillä teillä, joihin asemakaavaa muutettaessa ei tarvitse siirtymävaiheessa soveltaa uusia liikennealueen ehtoja ja jotka eivät niitä täytä, käytetään näillä teillä yleensä ennestäänkin olevia LYT- tai LYS-merkintöjä.’

Asemakaavan muutoksessa ei esitetä muutoksia Ollintielle. Näin ollen Ollintie on tarkoituksenmukaista osoittaa LYT-alueena samalla tavoin kuin voimassa olevassa asemakaavassa.


Ehdotus:

Maanmittausteknikko: Lautakunta yhtyy kaavoittajan vastineeseen eikä tiehallinnon esitys aiheuta muutoksia kaavaan.

3.
Pyhäjärven osuuspankki
vaatii Koiviston tilan ja Pajalan tilan rajalla olevan kevyen liikenteen käytössä olevan korotetun kulkuväylän säilyttämistä pankkirakennuksen kohdalla. Tämän lisäksi pankki haluaa säilyttää autojen pysäköintipaikat nykyisen käytännön mukaisesti.

Kaavoittajan vastine:
Tila 16:166 sekä tila 16:49 ovat molemmat Pyhäjärven osuuspankin omistuksessa. Korotettu kevytliikenteen väylän näillä tonteilla sijaitseva osa voi säilyä tonteilla edelleenkin, jos omistaja niin haluaa. Tontin omistaja vastaa myös pysäköinnin järjestämisestä tontilla.

Ehdotus:

Maanmittausteknikko: Lautakunta yhtyy kaavoittajan vastineeseen eikä Pyhäjärven Osuuspankin esitys aiheuta muutosta kaavaan.

4.
Pohjois-Pohjanmaan museo
esittää asemakaavan suojelumerkintöjen esittämistä alueelle tehtävän rakennusten inventoinnin perusteella.

Kaavoittajan vastine:
Rakennukset on inventoitu kesän aikana. Inventoinnin tulokset otetaan huomioon asemakaavan muutosehdotusta laadittaessa.

Ehdotus:

Maanmittausteknikko: Lautakunta yhtyy kaavoittajan vastineeseen ja rakennusten inventointien tulokset otetaan huomioon asemakaavan muutosta laadittaessa.

5.
Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus
esittää kaavaan luonnoksen kaavamerkintöjä ja –määräyksiä tarkempia rakentamista, paikoitusalueiden ja istutusten sijaintia osoittavia merkintöjä, jotta saataisiin aikaiseksi viihtyisää ja tasapainoista taajamaympäristöä. Rakentamisen ja teollisuusalueen ulkovarastoinnin sijoittamisen kaavaohjauksessa tulisi ottaa huomioon myös tärkeiden järvinäkymien säilyminen. Ympäristökeskus esittää taajamakuvan kehittämisen tarkastelemista kaava-aluetta laajemmalta alueelta ja tutkimaan tarkempien rakentamistapaa, julkisivumateriaaleja, kattomuotoja, värejä ym. koskevien määräysten liittämistä kaavaan.

Ympäristökeskuksen mielestä asuin- ja liikerakennusten korttelialueiden sisäiset järjestelyt ovat ratkaisevassa asemassa taajaman ympäristön viihtyisyyden luomisessa. Autopaikkojen määrä ja tarvittaessa niiden sijoittelu korttelialueilla tulee tutkia jatkosuunnittelussa.

Ympäristökeskus pitää tärkeänä, että kevytliikenteen yhteyksiä torin ympäristöön taajama-alueen eri suunnilta tutkitaan. Ympäristökeskuksen mielestä tori, linja-autoasema sekä niihin liittyvä puisto muodostavat keskusta-alueen sydämen, josta voisi muodostua helposti saavutettava ja viihtyisä istuskelu- ja kävely-ympäristöä.

Lisäksi ympäristökeskus toteaa, että asema-alueen asuin- ja asemarakennuksen suojelu säilyttää tärkeän osan alueen vähäisestä kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta rakennuskannasta. Ympäristökeskus arvelee rakennuskannan inventoinnin antavan lisätietoa kaavaratkaisun pohjaksi.

Kaavoittajan vastine:
Rakentamistapaohjeet ovat hyvä keino ohjata keskustan rakentumista taajamakuvaa parantavaan suuntaan. Kunnan ja konsultin välisessä sopimukseen ei kuitenkaan sisälly rakentamistapaohjeiden laatimista, mistä syystä asemakaavan muutoksen ohjausvaikutus jää asemakaavamerkintöjen ja –määräysten varaan.

Asemakaavamuutosehdotukseen osoitetaan autopaikat ja korttelialueiden sisäiset järjestelyt kaavamerkinnöin. Myös linja-autoaseman, torin ja lähipuiston toiminnan järjestämistä sekä saavutettavuutta tutkitaan ehdotusvaiheessa.

Keskustan rakennusten inventointi on tehty kesällä 2002. Inventoinnissa on todettu asemarakennuksen, radan varren asuinrakennusten ja vesitornin muodostavan kulttuurihistoriallisesti arvokaan kokonaisuuden. Tästä johtuen rakennukset sekä ympäristö osoitetaan asemakaavan muutoksessa suojelumerkinnöin. Inventoinnin mukaan myös paloasema, Torkkolantien korttelin 1037 tonttien 4 ja 5 päärakennukset, korttelin 1040 tontilla 2 oleva makasiini ja Ollintien varrella korttelissa 1041 toisena olevan tontin rakennukset omaavat arvoja, joiden perusteella rakennukset osoitetaan asemakaavan muutoksessa suojeltavina rakennuksina.

Rakennusinventoinnissa todetaan, että Palotien korttelissa 1037 tontilla 2 olevan rakennuksen arvokkain osa on sen vanha eteläpäätyyn sijoittuva osa, joka edustaa keskustan vanhimpia rakennuksia. Rakennuksen pihapiiri on perinteen mukainen, mutta villiintynyt. Rakennuksen säilymisedellytykset näyttävät inventoinnin mukaan olevan vähäiset, mistä johtuen rakennusta ei osoiteta suojeltavaksi. Jos omistaja kuitenkin haluaa säilyttää vanhan rakennuksen on se asemakaavan muutoksen mukaan mahdollista.
Korttelissa 1036 Palo- ja Ollintien liittymässä olevalla tontilla on kaksi kulttuurihistoriallisesti merkittävää rakennusta, Osula ja Kirjakauppa. Rakennusten inventoijan mukaan molemmat rakennukset ovat osana Ollintien tienvarsinäkymää, jonka nämä rakennukset muodostavat yhdessä korttelin 1037 tontilla 5 olevan kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuksen kanssa. Taajamakuvan kerroksellisuuden kannalta olisi edellä mainitusta johtuen suotavaa, että Osula ja Kirjakauppa säilyisivät.

Tontilla oleva mansardikattoinen Kirjakauppa on melko huonossa kunnossa ja tämänhetkisen tiedon mukaan sen omistaja on suunnitellut rakennuksen korvaamista uudella rakennuksella. Kaupunginvaltuusto on päättänyt 28.2.2000, että kyseessä oleva voimassa olevan kaavan mukainen tontti 3 jaetaan kahdeksi tontiksi ja että asemakaavamuutoksessa molemmille tonteille esitetään rakennusoikeutta tasapuolisesti teknisen lautakunnan päätöksen mukaisesti.

Tontin jakaminen kahdeksi erilliseksi tontiksi ja yhtä suuren rakennusoikeuden osoittaminen molemmille tonteille ei mahdollista Kirjakaupan säilymistä. Tästä johtuen tontin rakennuksista ainoastaan Osula osoitetaan suojeltavana rakennuksena.

Korttelissa 1041 kaupungintalo on todettu rakennushistoriallisesti, historiallisesti ja maisemallisesti merkittäväksi. Rakennusta pidetään selkeänä esimerkkinä aikansa rakentamisesta ja tärkeänä osana kaupungin toimintahistoriaa. Rakennusinventoijan mukaan kaupungintalo portaineen tulisi säilyttää. Koska kaupungintalon saneerauksen asemapiirroksen mukaan portaita korjataan, asemakaavaehdotuksessa vain kaupungintalo osoitetaan suojeltavana rakennuksena.

Ehdotus:

Maanmittausteknikko: Lautakunta yhtyy kaavoittajan vastineeseen. Muutosalueelle ei tehdä rakentamistapaohjeita eikä aluetta tarkastella nykyistä muutosaluerajausta laajemmin. Rakennusten inventoinnissa esille tulleet seikat otetaan huomioon kaavaa laadittaessa.

Ehdotus:

Maanmittausteknikko: Lautakunta hyväksyy mielipiteen ilmaisuihin annetut vastineet. Ennen kaavaehdotuksen laatimista järjestetään neuvottelu viranomaistahojen kanssa.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta hyväksyy maanmittausteknikon ehdotuksen lisäyksellä, että Ollintielle tulee varata kaupungintalon tontille nykyisen teknisen toimen viraston välille liittymä sekä teknisen toimen vieressä olevalle AL-korttelille oma liittymä. Lisäksi käydään neuvottelu Torkkolan tien päässä olevan Kotilaisen puistoalueen muuttamisesta rakennustontiksi.

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

69/4/412/02
KHALL § 451
Kaavaluonnoksesta on käyty viranomaisneuvottelu 14.10.2002.

Kaavaluonnos oheismateriaalina nro 7.

Ehdotus:

Kaupunginjohtaja: Kaavaehdotusta voidaan ryhtyä laatimaan edellä esitetyn kaavaluonnoksen pohjalta.

Päätös:

Kuultiin asiantuntijana maanmittausteknikko Jorma Valkamaa.

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

69/4/412/02
TEKLA § 149
Kaavaehdotukseen on tehty viranomaisneuvottelujen mukaiset muutokset ja lisäykset.

Kaksi rakennuskaavatietä on jäänyt nimeämättä. Toinen asematieltä torille ja toinen Ollintieltä keskustan kaukolämpölaitokselle. Nimet voi kaupunginhallitus antaa ennen nähtäville asettamista.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta hyväksyy keskustan asemakaavaehdotuksen ja esittää kaupunginhallitukselle, että tämä asettaisi kaavaehdotuksen MRL:n 65 §:n ja MRA:n 27 §:n mukaisesti yleisesti nähtäville. Samalla lautakunta esittää, että kaupunginhallitus nimeäisi Asematieltä torialueelle menevän rakennuskaavatien nimen Toritieksi sekä Ollintieltä kaukolämpölaitokselle menevän tien Pistotieksi.

Päätös:

Hyväksyttiin yksimielisesti poikkeuksella, että lautakunta päätti esittää, että teiden nimiksi Toritie sijasta Antintie ( Antti Komun mukaan ) sekä Pistotie.

69/4/412/02
KHALL § 528
Kaavaluonnos oheismateriaalina nro 2.

Ehdotus:

Kaupunginjohtaja: Hyväksytään teknisen lautakunnan päätöksen mukaisesti.

Päätös:

Hyväksyttiin teknisen lautakunnan päätöksen mukaisesti asettaa kaavaehdotus yleisesti nähtäville. Teiden nimet hyväksytään teknisen lautakunnan päätöksen mukaisesti.

§ 40
Pyhäsalmen taajaman asemakaavaehdotus on ollut MRL.n 65 §:n ja MRA:n 27 §:n mukaisesti yleisesti nähtävillä 7.1. - 6. 2.2003 välisen ajan.

Lausunnon kaavaehdotuksesta ovat antaneet pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus, Pohjois-Pohjanmaan museo sekä Ratahallintokeskus.

Muistutuksen kaavan nähtävinäoloaikana on tehnyt Pyhäjärven Osuuspankki.

Lausunnot

Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus esittää lausunnossaan, että kaava on laadittu huolella yhteistyössä eri tahojen kanssa. Alueen rakennuskannan selvitys on laadittu kattavasti ja selvityksen tuloksena kaavaan on osoitettu tarpeelliset kulttuurihistoriallisten kohteiden suojelumerkinnät ja hoitoa koskevat määräykset.

Kaavaehdotuksen merkinnöissä ja määräyksissä on päädytty väljään ohjaukseen, jossa rakennuksien ja paikoitusalueiden sijoittelu määritellään ohjeellisesti. Kaavaselostuksessa on kuitenkin käsitelty kunkin korttelin tai alueen ympäristön ja rakentamisen tavoitteita tarkemmin.

Ympäristökeskuksen toivomaa puistoyhteyttä kaavan uudelta asuinkerrostaloalueelta Torkkolantien varrelta taajaman keskeisille alueille ei ole osoitettu ehdotuksessa, mutta voidaan katsoa, että helposti saavutettavissa olevat Ollintien varren kevyen lliikenteen väylät korvaavat puuttuvan yhteyden.

Kaavaehdotuksessa tarkistettava kohta sivulta 11: Pääosa kaava-alueella voimassa olevista asemakaavoista on vahvistettu Keski-Pohjanmaan ympäristökeskuksessa ja vähäinen Ollintien eteläpuolinen osa Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksessa.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta esittää, että Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksen esitykseen korjata kaavaselostusta huomioidaan.

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Pohjois-Pohjanmaan museo
Pohjois-Pohjanmaan museo toteaa, että Pyhäsalmen taajama on syntynyt rautatien valmistuttua. Asemarakennus on valmistunut 1024. Asemanseudun asuinrakennukset piharakennuksineen sekä vesitorneineen muodostavat alueen kultturihistoriallisen kerrostuman, joka yhä muistuttaa taajaman synnystä. Tämän alueen merkitys on maakunnallisesti merkittävää tasoa.

Pyhäsalmen taajamassa muualla ei vanha rakennuskanta ole kovin hyvin säilynyttä. Taajamakuvassa ovat kauppaliikkeet ja niiden paikoitusalueet hallitsevia.

Kaavaan merkittyjen suojelukohteiden suojelualueiden avulla taajaman historiallisten juurien hahmottaminen helpottuu, mutta huomiota vanhempaan rakennuskantaan olisi tullut kiinnittää huomattavasti aikaisemmin.

Pohjois-Pohjanmaan museo toivoo, että rakennuskulttuurin inventointi kootaan erilliseksi tiedostoksi, jolla on merkitystä kaavan liiteasiakirjana ja kohteiden korjausavustuksiin liittyen. Rakennuskulttuurikohteiden valintaan ja kaavamerkintöihin ei ole huomautettavaa.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta ilmoittaa, ettei sillä ole huomautettavaa Pohjois-Pohjanmaan museon lausuntoon.

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Ratahallintokeskus

Ratahallintokeskus ilmoittaa lausunnossaan, että sillä on valtakunnallinen suojelusopimus, jolla turvataan valtakunnallisesti eri tyylisuuntien rautatiealueiden ja rakennusten kulttuurihistorialliset arvot.

Koska aseman lakkaaminen rautatietoimintoja tukevana rakennuksena on jo näkyvissä, niin kyseisten rakennusten ylläpito pelkästään kulttuurihistoriallisista lähtökohdista on kustannuskysymys ja kun huomioidaan koko valtakunta, muodostaa Ratahallintokeskuksen jo muutenkin niukkaan rahoituksen ylimääräistä rahoitustarvetta.

Edellä esitettyyn perustuen, Ratahallintokeskus esittää, että asemarakennuksen suojelumerkintä poistetaan.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta esittää, että asemarakennuksen suojelumerkintä säilytetään.

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Muistutukset

Pyhäjärven Osuuspankki esittää muistutuksessaan, että pankissa ja ns. Rillantorin kiinteistöllä asioiville tulee sallia Ollintielle poistuminen niille, jotka kääntyvät länteen, eli Emolahdentielle päin. Itäänpäin poistuminen Ollitielle tulee estää ja johtaa se Antin- ja Asematien kautta.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta esittää, että Rillantorilta sallitaan kääntyminen Ollintielle kumpaankin suuntaan mutta sen lisäksi tulee mahdollisuus poistua piha-alueelta Antintien kautta Asematielle, mutta sitä kautta ei pääse Rillantorin piha-alueelle.

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Oheismateriaali nro 20 Lausunnot ja muistutus.

Ehdotus:

Tekninen johtaja: Lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että se hyväksyisi ja vahvistaisi Pyhäsalmen taajaman asemakaavan muutosehdotuksen.

Päätös:

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

KHALL § 141

Oheismateriaalina nro 8 ovat lausunnot ja muistutus.

Ehdotus:

Kaupunginjohtaja: Esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi ja vahvistettavaksi Pyhäsalmen taajaman asemakaavan muutosehdotus.

Päätös:

Kuultiin asiantuntijana tekninen johtaja Veijo Vuopiota.

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

KVALT

Oheismateriaali nro 6.

Päätös:

Kuultiin asiantuntijana tekninen johtaja Veijo Vuopiota.

Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.



©